Dévoilement des Participant.e.s de la Résidence de Gros-Morne 2025
Playwrights’ Workshop Montréal (PWM) and le Centre des auteurs dramatiques (CEAD), in partnership with Artistic Fraud of Newfoundland, Creative Gros Morne, the Bonne Bay Aquarium & Research Station, and with the vital support of the Cole Foundation, are pleased to announce the seven playwrights participating in the 2025 Gros Morne Playwrights’ Residency.
This dual-lingual residency welcomes playwrights from across Canada and gives the creative space to work and share in the unparalleled landscape of Gros Morne National Park, Newfoundland and Labrador. The program offers dramaturgical conversations in French and English.
For 10 days, Tara Beagan, Anahita Dehbonehie, Thomas Dufour, Sanita Fejzic, Dominique Leclerc, Elie Marchand, and Melissa Williams will be staying at the Bonne Bay Aquarium & Research Station in Norris Point. The artists-in-residence will have the opportunity to explore their plays through unstructured writing time, one-on-one dramaturgical conversations, and group discussions, held in both French and English.
Help support the artists of the 2025 Gros Morne Playwrights’ Residency by donating to PWM.
Playwrights’ Workshop Montréal (PWM) et le Centre des auteurs dramatiques (CEAD), en partenariat avec Artistic Fraud of Newfoundland, Creative Gros Morne, le Bonne Bay Aquarium & Research Station, et avec le soutien essentiel de la Fondation Cole, ont le plaisir de dévoiler les sept auteurs et autrices qui participeront à la Résidence canadienne d’écriture dramatique de Gros-Morne 2025.
Cette résidence bilingue accueille des écrivains de tout le pays pour partager un espace et nourrir des échanges portés par le paysage sans pareil du parc national du Gros-Morne, à Terre-Neuve-et-Labrador. Le programme offre un accompagnement dramaturgique en français et en anglais.
Pendant 10 jours, Tara Beagan, Anahita Dehbonehie, Thomas Dufour, Sanita Fejzic, Dominique Leclerc, Elie Marchand et Melissa Williams séjourneront au Bonne Bay Aquarium & Research Station à Norris Point. Les résidents auront l’occasion d’explorer leurs pièces pendant des périodes d’écriture non structurées, des conversations dramaturgiques individuelles et des discussions de groupe, qui auront lieu en anglais et en français.
Soutenez les artistes de la Résidence d’écriture dramatique du Gros-Morne 2025 en faisant un don à PWM.
Meet the Playwrights | Rencontrez les auteurs

tara beagan (alberta)
Tara Beagan is a proud Ntlaka’pamux and Irish “Canadian” halfbreed. She is cofounder & codirector of ARTICLE 11 with Andy Moro. Nine of her 38 plays are published. One won a Dora Award. In 2020, Honour Beat won the Gwen Pharis Ringwood Award for Drama. In 2025 The Ministry of Grace did the same. Beagan was the 2020 laureate of the Siminovitch Prize for theatre, playwriting.
Photo credit: Andy Moro
PLAY IN DEVELOPMENT: Squeaky
1969. Squeaky is a young woman ageing out of foster care. Just as she fears she has no place to belong the news is overtaken by reports of some heinous murders in California – surely her true sisters! – and the election of a charismatic PM who is certainly Squeaky’s real father.

anahita dehbonehie (ontario)
Anahita Dehbonehie is an Iranian artist currently based in Toronto. Her practice extends across design, direction and playwriting. Her award winning design work in performance has been featured across Canada and internationally. As a playwright she has received support from Nightwood Theatre, Outside the March, Driftwood Theatre and the Urjo Kareda residency at Tarragon Theatre, where her first play will premiere in the coming season. She is committed to work that challenges positions of power and creates space for incendiary conversation.
Photo credit: Nick Brownlee
PLAY IN DEVELOPMENT: Swallow the Fire
A bomb is about to go off but it’s unclear whether it will change the world or merely feed the algorithm. As the clock ticks toward detonation, the play unspools in real time: a confrontation between generations, between reform and revolution, and between public performance and private conviction. Swallow the Fire asks what happens when activism becomes theatre, when maternal love becomes collateral, and when the end of the world is less terrifying than the end of our illusions.

thomas dufour (QUÉBEC)
Thomas Dufour est un auteur dramatique et scénariste originaire du Lac-Saint-Jean. Il vit présentement à Montréal. En 2023, sa pièce Maison seule reçoit le prix Gratien-Gélinas. Il remporte en 2024 le grand prix du concours Cours écrire ton court avec son scénario Garage double. Thomas est diplômé du programme d’Écriture dramatique de l’École nationale de théâtre du Canada (2022).
Photo credit: Chantale Lecours
PLAY IN DEVELOPMENT: Surveillance
Frédérique travaille dans une salle de surveillance d’un CHSLD. Elle observe en continu les aînés par caméra, signalant chutes et anomalies. Pour survivre à cette proximité froide avec la mort, elle invente des vies aux résidents. L’arrivée de Jérémie, un jeune homme fuyant sa vie, change sa routine. Tranquillement, ils tombent amoureux en regardant des gens mourir. Surveillance questionne l’absurdité d’un système qui filme les derniers moments des personnes âgées, qui crée une distance entre eux et le monde. La pièce transforme progressivement ces corps filmés en existences singulières, vibrantes, dignes d’empathie.

sanita fejzic (ontario)
Sanita Fejzić is a playwright, poet, and literary writer. Her award-winning play, Blissful State of Surrender, about a refugee-turned-immigrant family from Bosnia and Herzegovina premiered at the Great Canadian Theatre Company in 2022. In 2023, Sanita produced Why Worry About Their Futures at the undercurrents festival, a tryptic of three short plays about eco-social justice. Sanita is midwifing Peasant Futurisms, an artistic movement that resists late capitalism and imagines edible and wilder futures grounded in Bosniak peasant traditions. Her radio play, Machines and Moss, produced in 2024 by the National Arts Centre, enacts a post-apocalyptic version of Peasant Futurisms. Sanita lives with her wife and kids on the unceded and unsurrendered territory of the Algonquin Anishinaabeg people in Ottawa.
Photo credit: Curtis Perry
PLAY IN DEVELOPMENT: Land Matters
Land Matters dramatizes two brothers, Elvis and Amar, who must decide what to do with the vast plot of land they have inherited after the death of the father. Amar wants to keep the house and give back 95% of the land to the Indigenous community it was stolen from centuries ago. Elvis—who barely survived the Omarska concentration camp as the Army of Republika Srpska stole the family’s land—is more than outraged. After everything their family has been through, genocide and forced exile, he wants to sell and cash out. Muslim Bosniaks did not colonize Canada, so why should they contend with its colonial history? The clash of values between the two brothers is a personal story with universal resonance as refugee-turned-immigrants grapple with their responsibilities in an era of truth and reconciliation, growing political and economic uncertainly, and the normalization of neoliberal slogans like “build, baby, build” and “drill, baby, drill.”

Dominique leclerc (QUÉBEC)
Dominique est autrice, co-metteure en scène et interprète des pièces Une vie intelligente (Théâtre Duceppe), i/O (Festival TransAmériques, Carrefour international de théâtre de Québec, Centre du théâtre d’aujourd’hui,), et Post Humains (Espace Libre, FIND festival de la Schaubühne, Carrefour international de théâtre de Québec). Ses deux premières créations ont été finalistes au Prix Michel-Tremblay et ont été présentées en tournée à travers le Québec. Elle a réalisé et scénarisé le long métrage documentaire Post Humains, produit par l’Office national du film du Canada, paru en 2025. De 2009 à 2019, elle a été codirectrice de la compagnie de théâtre Les Biches Pensives, qui a produit 5 créations.
Photo credit: Robby Reis
PLAY IN DEVELOPMENT: À la perfection (titre provisoire)
Les millénariaux sont plus perfectionnistes que jamais. Encensée par la société occidentale, cette volonté d’exceller dans tout a des impacts majeurs sur leur équilibre mental (insatisfaction chronique, procrastination, anxiété, dépression, suicide). Confrontée à ses propres règles et standards trop élevés, l’autrice interroge notre capacité à errer et à tomber dans une époque obsédée par l’optimisation. Et si on priorisait la route à l’arrivée? À la perfection (titre provisoire) est une performance sur la performance, une mise en abyme de nos obsessions contemporaines, une invitation à célébrer l’imperfection humaine dans un monde en crise.

elie marchand (QUÉBEC)
Elie Marchand est un auteur et un artiste multidisciplinaire qui a créé cinq pièces de théâtre pour les jeunes publics. Dans ses œuvres, Elie cherche à montrer des personnages peu représentés et à donner espoir aux enfants pour qui la différence peut parfois apporter des difficultés. En plus de sa pratique pour les jeunes publics, Elie écrit des pièces tout public et participe régulièrement à des événements internationaux sur la dramaturgie contemporaine.
Photo credit: Nani Pujol
PLAY IN DEVELOPMENT: Armure
Armure est un docu-fiction où j’explore la relation avec ma grand-mère à travers le fil de notre histoire familiale. En mêlant souvenirs personnels, archives et fragments de dialogues, je tisse un récit où la couture devient métaphore : coudre, découdre, raccommoder les silences et les zones d’ombre. Comme on suit le droit fil pour construire un tissu solide, je tente de suivre le fil sensible de nos transmissions — affectives, culturelles, invisibles. Ce projet interroge ce qu’on hérite malgré soi, ce qu’on choisit de garder, et ce qu’on peut transformer, ensemble, à la main.

melissa williams (newfoundland and labrador)
Melissa Williams is a playwright, theatre and dance artist from St. John’s, Newfoundland. She is a graduate of Memorial University’s Grenfell Campus Theatre Performance program and has spent nearly a decade studying and working in Toronto. Her work focuses on the exploration of womanhood, trauma, neurodivergence and queerness. Melding dance and theatre in her most recent years of creation, Melissa aims to create curiosity and consideration with her work, investigating what we fear most and questioning preconceived notions.
Photo credit: Ashley Harding
PLAY IN DEVELOPMENT: The Fever
FEVER follows W1, W2 and W3 on their journey of self-discovery and realization as they navigate an unfamiliar world causing them to question everything they know. Rooted in the deepest parts of our subconscious, the women muse over the things they wish they could forget, the things they wished they knew sooner, and the things they will never understand.