Playwrights’ Workshop Montréal (PWM) and le Centre des auteurs dramatiques (CEAD), in partnership with Artistic Fraud of Newfoundland, Creative Gros Morne, the Bonne Bay Aquarium & Research Station, and with the vital support of the Fondation Cole, are pleased to announce the seven playwrights participating in the 2024 Résidence d’écriture théâtrale de Gros Morne.
The Gros Morne Playwrights’ Residency is a dual-lingual residency that welcomes playwrights from across the country to share space and conversation in the unparalleled landscape of Gros Morne National Park, Newfoundland and Labrador. The program offers dramaturgy in French and English.
From September 26 to October 7, 2024, Pascal Brullemans, Veronica Dymond, Mélanie Léger, Gislina Patterson, Adjani Poirier, Jovanni Sy, and Érika Tremblay-Roy will be staying at the Bonne Bay Aquarium & Research Station in Norris Point. The residents will have the opportunity to explore their plays during unstructured writing time, one-on-one dramaturgical conversations, and group discussions.
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Playwrights’ Workshop Montréal (PWM) et le Centre des auteurs dramatiques (CEAD), en partenariat avec Artistic Fraud of Newfoundland, Creative Gros Morne, le Bonne Bay Aquarium & Research Station, et avec le soutien vital de la Fondation Cole, ont le plaisir d’annoncer les sept auteurs et autrices dramatiques qui participeront à la Résidence canadienne d’auteurs et d’autrices dramatique de Gros Morne 2024.
La résidence d’écriture théâtrale de Gros-Morne est une résidence bilingue qui accueille des dramaturges de tout le pays pour partager un espace et la conversation dans le paysage sans pareil du parc national du Gros Morne, à Terre-Neuve-et-Labrador. Le programme propose de l’accompagnement dramaturgique en français et en anglais.
Du 26 septembre au 7 octobre 2024, Pascal Brullemans, Veronica Dymond, Mélanie Léger, Gislina Patterson, Adjani Poirier, Jovanni Sy, and Érika Tremblay-Roy séjourneront au Bonne Bay Aquarium & Research Station à Norris Point. Les résidents auront l’occasion d’explorer leurs pièces pendant des périodes d’écriture non structurées, des conversations dramaturgiques individuelles et des discussions de groupe.
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Meet the Playwrights | Rencontrez les auteurs
PASCAL BRULLEMANS (QUÉBEC)
Pascal Brullemans débute son parcours en 1994, avec Les derniers jours du Gouverneur, mis en scène par Wajdi Mouawad. Suivra une collaboration avec le metteur en scène Eric Jean, dont sont issus les pièces Camélias et Hippocampe. L’auteur fait ensuite une incursion dans l’univers jeune public avec notamment Isberg, puis Vipérine et Moi et l’autre. Puis, Brullemans collabore avec la metteure en scène Nini Bélanger pour créer Endormie(s) et Beauté, chaleur et mort. En 2016, il remporte le prix Michel-Tremblay pour la pièce Ce que nous avons fait. Ces dernières années, l’auteur a poursuit plusieurs projets dont les pièces Petite Sorcière et Ceux qui n’existent pas.
Photo credit: Valérie Remise
PLAY IN DEVELOPMENT: Guide de survie
Guide de survie raconte l’histoire d’une femme qui apprend qu’elle est atteinte d’un cancer incurable et qui choisira de se départir de tous ses biens, pour terminer ses jours dans une maison de soins palliatifs… où elle ne mourra pas. Guérissant de façon inattendue, celle-ci devra surmonter l’échec de sa mort, avant de retourner affronter les vivants.
VERONICA DYMOND (NEWFOUNDLAND and labrador)
Veronica ‘Vero’ Dymond is a writer based in St. John’s, NL. She has worked in film, television, theatre, stand-up, animation, comics, and music and is featured on the Just for Laughs Originals album “Infinity Plus Pizza.” Her short films and sketches have played in festivals like the Nickel Independent Film Festival, the St. John’s Shorts Festival, Toronto Sketch Fest, NL Sketch Fest, and the Halifax Animation Festival. Her work blends queer themes with classic styles, bringing new perspectives to traditional media.
Photo credit: Veronica Dymond
PLAY IN DEVELOPMENT: I Kill Myself: A Live Comedy Show
A priest, a writer, a juggler, a comedian, a tomboy, a construction worker, a documentarian, an addict, a land acknowledgment, a singer, a voice, an amorphous blob of misery and shame, and a tea drinker walk into a play. They are the same person. That person is me.
“I Kill Myself: A Live Comedy Show” is a comedian’s attempt to rediscover joy after trauma. Told through stand-up, sketch, and circus, the show tackles identity, faith, what it means to be “funny.” Also, there’s knife juggling.
MÉLANIE LÉGER (NEW BRUNSWICK)
De Shédiac au Nouveau-Brunswick, Mélanie Léger (elle) écrit pour le théâtre, la télévision et le cinéma, en plus de travailler comme recherchiste, réalisatrice et comédienne. Elle a écrit une douzaine de pièces de théâtre portée à la scène. À l’hiver 2024, la pièce Becca (une coproduction du Théâtre Populaire d’Acadie et de Theatre New Brunswick) était en tournée un peu partout au Nouveau-Brunswick. En même temps, la pièce pour ados Tsunami (une production du théâtre l’Escaouette) était présenté en reprise au Québec et à Ottawa.
Photo credit: Emmanuel Albert
PLAY IN DEVELOPMENT: P’tite affiche de tête de mort au bord de la route (titre de travail)
« J’ai longtemps pensé qu’il serait simple et facile de bannir les pesticides à usage esthétique. Le monde serait sauvé. En tout cas, il serait un peu moins empoisonné. Mais – et j’ai honte – je n’ai jamais vraiment agi avant que le problème se retrouve, comme qui dirait, dans ma cour. » La pièce entame un chantier de création autour de ma/notre relation aux pesticides au Nouveau-Brunswick. Dans ce premier chapitre, je souhaite explorer les mœurs entourant les pesticides à usage esthétique.
GISLINA PATTERSON (manitoba)
Gislina Patterson is a playwright, performer, director, and dramaturg. His play i am your spaniel, or, A Midsummer Night’s Dream by William Shakespeare by Gislina Patterson has been presented by SummerWorks, Buddies in Bad Times, and the London Ontario Media Arts Association. They dramaturged and directed Dasha Plett’s award winning play 805-4821 which toured to SummerWorks, OFFTA, PushOFF, Théâtre Catapulte, and Buddies in Bad Times. They co-directed the premiere of “Rencor Vivo” by The Mariachi Ghost with Jorge Requena Ramos at the Prismatic Festival, and were the 2019 recipient of the Reg Skene Award for Emerging Artists.
Photo credit: Dasha Plett
PLAY IN DEVELOPMENT: Eat Me
“Those who speak of revolution without speaking of everyday life talk with a corpse in their mouths.”
– Raoul Vaneigem
Eat Me is an erotic lesbian melodrama about student loans, dentistry, and cannibalism. Helga, a burned out recent art school grad meets Camille, a wealthy butch dentist 35 years her senior during her first check up in 5 years. After a chance run in at Helga’s gallery job the women find themselves drawn to each other. When Helga, desperate to pay down her debt, moves into Camille’s waterfront condo, their relationship spirals into toxic, bloody, and ultimately fatal codependency. Eat Me as a play about real estate, the fundamental imbalance in the safety and stability of those who own property vs those who rent, and the ways that this imbalance can make love impossible.
ADJANI POIRIER (QUÉBEC)
Adjani Poirier is a theatre artist who currently lives and writes in their hometown of Tiohtiá:ke/Montreal.
She is interested in creating work that explores the beauty and the ugly of the human experience, is drawn to stories that reveal the complexity of navigating a world where systemic inequalities oppress, yet love and connection still seep through the cracks, strong and fierce, giving us life. Their writing uses magical realism to explore ideas of home, queer desire and how the subconscious influences our relationships to each other and our physical surroundings.
Adjani is an Associate Artist at Imago Theatre and a graduate of the National Theatre School of Canada where she studied playwriting.
Photo credit: Alex Tran
PLAY IN DEVELOPMENT: One Spectacular Moment
Montreal, present day. Africville, 1967. A rift in time, an undoing of space, a shift in reality, the two worlds merge.
Historical fiction meets magical realism in a play that explores the connections between the historic Black community of Africville, urban renewal, the civil rights movement, the current housing crisis in Canadian cities and QTBIPOC activist movements. One Spectacular Moment is a celebration of those who resist in the face of systemic discrimination and the complexity that goes into this kind of activism: the determination, the exhaustion, the bravery, the necessity, the grief, and the hope.
JOVANNI SY (QUÉBEC)
Jovanni Sy is a Montreal-based playwright, director, and performer. He is the former artistic director of Gateway Theatre (Richmond) and Cahoots Theatre (Toronto). Since 1992, Jovanni’s artistic mission has been to create bridges across cultures with a particular interest in reimagining Western classics through an Asian Canadian lens. His plays include Salesman in China (co-written with Leanna Brodie), A Taste of Empire, The Five Vengeances, Nine Dragons (Jessie Richardson Award), The Tao of the World (PGC Comedy Award), and Kowloon Bay (PGC Drama Award).
Photo credit: Kristine Cofsky
PLAY IN DEVELOPMENT: Fan Tan Alley
Fan Tan Alley is a fast-paced farce set in a Chinese bunkhouse in Victoria’s famous Fan Tan Alley around 1900. The action takes place in a tiny room with six beds that is time-shared among almost twenty Chinese men. Most of the tenants have loose connections to the seedier aspects of Fan Tan Alley and struggle to find privacy in a place where privacy is impossible. Fan Tan Alley is a Silver Commission project from Vancouver’s Arts Club Theatre.
ÉRIKA TREMBLAY-ROY (QUÉBEC)
Érika Tremblay-Roy est autrice, metteuse en scène et directrice artistique du Petit Théâtre de Sherbrooke. Elle signe des formes interdisciplinaires qui laissent une grande liberté de lecture aux jeunes publics. Ses œuvres, jamais prescriptives, touchent, questionnent et décoiffent. Parmi ces créations récentes, citons Le Potager, un concert-rock pour tout-petit.e.s, Le problème avec le rose, où elle aborde avec sensibilité et humour les questions du genre et de la diversité sexuelle et Prince Panthère, un cabaret-onirico philosophique déroutant. Érika est une créatrice qui va là où on ne l’attend pas, les métissages qu’elle réussit à créer entre les langages se renouvelant à travers l’un et l’autre de ses projets.
Photo credit: Annick Sauvé
PLAY IN DEVELOPMENT: Très beau mais très difficile (titre de travail)
Que c’est difficile d’habiter l’échec avec humanité. D’admettre que tout ne se passe pas comme on le voulait. Tout ce qui nous entoure carbure au sentiment de réussite. Il faut être au top en tout. Pourtant, rien ne se passe jamais comme on l’avait imaginé. Comme dans un jeu déroutant où on ne connait ni le but ni ce qu’on gagne, quatre interprètes débordés par la tâche insurmontable qu’on leur confie nous invitent à l’intérieur de familles, toutes sortes de familles, remuant la montagne des petits et grands ratés qu’on doit traverser et qui nous façonnent.